Ångest, värk och trötthet

Den senaste tiden har jag lidit av en hel del ångest. En tryckande känsla i bröstkorgen, så starka oroskänslor att det fysiskt känns som om någon står på min bröstkorg. Huvudvärk, värk i kroppen (höfter, rygg och nacke) och en konstant trötthet/hjärndimma.
 
Någon kanske säger nu, att jag lider av stress. Ja, till viss del, har haft det problemet innan och jag tror när man väl närmat sig eller "gått in i väggen" så blir man extra känslig för stress i allmänhet. Jag är känsligare för stress nu, än jag har varit förr. MEN om jag känner min kropp rätt så är den största orsaken till min ohälsa just nu - brist på en aktiv och hälsosam livsstil. Jag började under försommaren att träna lite smått och det kändes så bra, men sen kom semestern och istället för att ta tillfället i akt att träna när jag hade mer tid så blev träningen helt utebliven.
 
Jag vet att jag hanterar ångest/oro och stress så mycket bättre när jag är fysiskt aktiv. Och på bara ett par dagar har min ångest lättat enormt. Vad har jag gjort? Gått en långpromenad, gjort två yogapass och arbetat i trädgården - ordentligt. Mycket utevistelse, och rörelse - och jag andas lättare, kroppen värker mindre, jag är tröttare på kvällen och går och lägger mig i tid.
 
Det gör en sådan otrolig skillnad! Träning är ju bevisat effektivt att minska stress, förbättra humöret och stärka hjärnan. Det har även långsiktiga effekter som minskar risken för demens och alzheimers, tillammans med en hälsosam kost. Vi har verkligen kommit av oss med maten, äter alldeles för mycket godis och dricker söta drycker för ofta. Nu är det nystart som gäller. Framförallt vill jag vara hälsosam för barnens skull. Mitt humör, min roll som främsta "influencer" för mina barn, och min hälsa är så viktig för dem.
 
If you don't make time for your health now, you'll have to make time for your sickness later.