Leo

Leo 8 månader

Den här lille killen fyllde 8 månader i lördags. Sjukt ju! Så stor nu. Därför kommer härmed en liten uppdatering, minnesanteckningar om livet med dig Leo, nu när du är åtta månader gammal.
- Du har nu, sedan två veckor börjat kravla dig fram på golvet. De senaste dagarna har du verkligen fått fart och kan ta dig fram ganska snabbt om du ser något som du vill ha.
- Du tar dig även upp på alla fyra och försöker krypa, men har inte riktigt fått till det ännu. Du ställer dig också i "downward facing dog" ganska ofta nuförtiden :)
- Du har blivit en liten mammagris och vill helst vara hos mamma hela tiden. Hänga på höften och helst ska vi lunka runt, inte sitta still.
- Du dissar vagnen för tillfället och sitter hellre i bärselen. Ditt närhetsbehov är stort just nu och vi följer dig i detta. Du somnar oftast i bärselen och då kan jag lägga ner dig i vagnen sedan.
- Du har en stor vilja och medvetenhet. Du hörs ljudligt när du inte får som du vill, som tex bita på nycklar, sno Noahs smutsiga blöja när jag byter på honom eller när den goda maten tar slut. Du studerar saker noggrant, vänder och vrider, känner och pillar på saker. Hjul som går att snurra på är spännande, saker som prasslar är kul. Knappar som får saker att låta och spela gillar du.
- På tal om mat så är det fortfarande lite sisådär. Du älskar mackor med leverpastej, apelsin, äpple, hallon, klämmisar och banan. Jupp, sedan hamnar det mesta annat på golvet. Du kan ta dig för att smaka ibland, men sedan åker det ner ändå.  Jag har nu börjat prova ge dig mixad mat på sked igen, och det går någorlunda bra. Så länge du får sitta med en egen sked med lite mat på så låter du mig mata dig en liten stund.
- På kvällen när du ska sova vill du nu bli vaggad till sömns i famnen. Du tycker om när jag sjunger för dig och somnar oftast inom 20 minuter. Nu när det är så varmt sover du ganska oroligt men annars vaknar du oftast 2-3 gånger per natt för lite mat och somnar om igen.
- Du älskar att gosa, lutar gärna huvudet mot mitt bröst och bara vilar där. Stoppar in handen innanför min tröja och "nyper" mig. På kvällen vill du gärna pilla mig i ansiktet, stoppa in fingrarna i min mun, nypa mig i läppen, i näsan, dra mig i håret. Jag uppskattar det inte alltid, då det kan göra ont, men jag vet att även detta kommer att ta slut.
- Just nu är du inte en så glad bebis. Du har fått en tand och har nog två till på gång, du gillar inte värmen så mycket, din hy kliar och du är mitt inne i en utvecklingsfas som tar mycket energi. This too shall pass.