min vardag och sånt som händer, tänkvärt hållbar, hållbart, livsstil

Hållbart

Som många som känner mig redan vet är jag väldigt miljöintresserad och tänker mycket på hur vår livsstil påverkar miljön och jorden. Som barn gick jag ofta och funderade på sådana här frågor, och våndades över moraliska frågor som "om de fattiga länderna blev rika som vi, skulle jorden gå under...men jag vill ju inte att någon ska lida och vara fattig".
 
Nu handlar tankarna mer om hur vi i våra rika länder kan ändra vår livsstil så att vi sparar på jordens resurser. Trots att vi är mycket färre rika människor så är det ändå vi som använder mest resurser. Vi är värre nu än någonsin. Varje år använder vi upp vår "kvota" för året tidigare och tidigare. Det håller inte!
 
Det är så svårt dock. Jag tycker det är svårt att tacka nej till bekvämligheter. Och jag är ändå medveten! Tänk då alla människor som aldrig reflekterar.
 
Men jag gör ändå lite:
  • Jag använder tygblöjor till Leo. Inte 100% men för mesta har vi tygblöjor på dagtid. Ibland blir det några dagar med mer engångsblöjor om jag tvättar eller så, men oftast försöker jag köra hardcore om dagarna.
  • Jag källsorterar. Ganska så nitiskt faktiskt.
  • Jag handlar väldigt sällan nya kläder. Eller grejer överlag.
  • Jag försöker alltid hitta nya "liv" åt saker jag inte använder mer, tex sälja, skänka eller använda på nytt eller annat sätt än tidigare, istället för att slänga.
Jag har lite att jobba på, tex att vara smartare med bilen, äta mindre kött och köpa mer storpack mat för att spara på förpackningar.
 
Lite i taget kan vi göra världen en tjänst. Vi måste! För våra barns skull...