Noah 12-18 månader, min vardag och sånt som händer 15 månader, baby, utveckling

Noah 15 månader

Noah du växer så det knakar. Den senaste månaden har du skjutit i höjden och blivit mycket mer självständig, samtidigt som du bara törstar efter mammas/pappas stöd och närhet. Du vill kunna själv, göra själv, men du vill att vi ska se på, uppmuntra, stötta. Lilla älskling, du har blivit så stor, men ändå är du så liten.
 
Bästa platsen just nu är i famnen, men lika gärna vill du springa och utforska så mycket som möjligt. Ingenting går säkert längre, nu ska du dra ut lådor, plocka i och plocka ur, öppna skåp, tömma burkar, plocka kläder. Du vill helst gå utan blöja och du börjar förstå konceptet "gå på toa", men har inte riktigt luskat ut hur du ska säga till när du behöver ännu. Bäst är om mamma eller pappar frågar om du behöver gå på toa, då går du gärna dit och sätter dig på pottan.
 
Du gillar inte riktigt att bli påklädd just nu. Jag misstänker att du känner dig lite maktlös och utlämnad i situationen, så jag gör mitt bästa för att prata igenom vad vi gör "nu ska vi ta på tröjan, så först stoppar vi igenom huvudet här, och sedan armarna här" och så låter jag dig "göra klart", till exempel stoppa ut armarna genom ärmen eller dra upp byxorna över stjärten.
 
Din absoluta favoritfrukt är satsuma och du kan äta 4-5 stycken om dagen om du hade fått bestämma själv. Tur att de är så fulla med goda vitaminer! Annars äter du bra, men du får lite för mycket varm choklad och fruktkräm på förskolan för min smak. Du dricker välling eller ersättning innan du ska sova nu och det tycker du är gott. 
 
Att stänga av och sätta på grejer med knappar är mycket fascinerande och du skulle kunna trycka på knappar i all oändlighet. Du börjar bli lite smått beroende av mobiltelefonen (du gillar ju att se på gulliga videos med barnvisor) så jag försöker begränsa detta nu - även mitt egna användande. Jag kan ju inte säga nej till dig och sedan sitta och glo själv. 
 
Din finmotorik och grovmotorik utvecklas båda bra, nu kan du sortera pusselbitar på rätt plats och trä på klossar med hål i på rätt pinnar. Du kan klättra upp och ner från soffan utan problem och du övar din balans varje tillfälle som ges (tex att gå på balansbräda). 
 
Du rör dig till barnvisornas gester och kan nästan hela Imse vimse spindels rörelsemönster. Dock pratar du inte så mycket ännu, men du säger i alla fall "mamma", "pappa", "nänänä", "aapa (lampa)", "tack" . Och såklart fortfarande "titta" och "dääääh (där)". Men det kommer!
 
Det är så kul att följa din utveckling, nu är du snart 1½ år. Helt galet! Vart tog den lilla bebisen vägen?