Can I kick the habit?

En gång i tiden var jag duktig på att skriva, på att uttrycka mig i ord. Jag fick höga betyg i svenska och ibland när jag läser texter jag skrev i tonåren blir jag förundrad över mitt ordförråd. Det är nästan som om jag var visare och hade bredare kunskaper då än jag har nu. 
 
Vad gör jag nu? Inte göder jag mina kreativa sidor. Jag scrollar facebook, instagram, pinterest, sedan tillbaka till facebook. Snabb, enkel stimulans som inte ger något. Ett sätt att släcka skapartörsten genom att se vad andra skapar, men inte genom att skapa själv. Att drunkna i information, intryck och rent rabbel. Det blir som en drog. Jag vill ta mig ur, bryta mig loss från skärmarnas klor, och tänker gång på gång "nu ska jag bara lägga ner". Men snart sitter jag där igen. Tänk vad jag skulle kunna få gjort om jag inte glodde på min telefon.
 
Måla, rita, skriva, städa, baka, promenera, sova, sy, inreda. Ja, jag hade i alla fall haft mer utrymme för dessa saker. Jag hade varit lyckligare också. För vem blir lycklig av att se alla andras perfekta, jävla liv hela tiden? Och få läsa om hur gluten, mejeri, kött, kyckling, frukt, kolhydrater, fett, protein - ja, allt - är skadligt för hälsan. Nä, jag tror jag ska börja leva på grönsaker och då blir jag lycklig utan sjukdomar...Sedan måste jag ju träna 5-6 gånger i veckan, helst två gånger om dagen, och på min vildag måste jag nog ändå ta mig ut på en promenad. Aktiv vila. Det är ju sjukt!
 
Jag orkar inte mer, det är inte klokt. Vi har blivit slavar under social media. Vad lever vi för? Vi ser det inte ens själva. Vi förargar oss över fenomenet medan vi scrollar facebook. Vi klandrar människor som blivit "selfieberoende" medan vi gillar bilder på instagram. Vi tittar på våra telefoner över 150 gånger om dagen. Alltså mer än 6 gånger i timmen. En gång var tionde minut, ungefär. Nä, jag tar bort instagram, facebook och pinterest från min telefon nu. Det är inte värt det. Stressen det ger mig är större än energin. 
 
Set yourself free.