middagar/luncher, min vardag och sånt som händer gryta, lunch, mat, veganskt, vegetariskt

Värmande linsgryta för kalla vinterdagar

När det är kallt vill jag, som de flesta, äta något varmt och mustigt för att liksom värma kroppen innifrån. Det var nära att jag bara gjorde en skål gröt till lunch, men sen tänkte jag att en linsgryta vore nog smarrigt.
 
För två portioner (en till imorgon också) gjorde jag:
- ½ lök
- 1 paket ekologiska krossade tomater
- 1 klyfta vitlök
- ½ röd paprika
- 1 dl röda linser
- 3 dl vatten
- spiskummin, paprikapulver, gurkmeja, salt och peppar.
 
Hacka lök, vitlök och paprika och fräs i kokosolja eller smör (jag tog kokosolja). Häll på tomaterna när löken blivit glansig och krydda med kryddorna. På med vatten och låt koka i 20 minuter, häll på mer vatten om det behövs under tiden. Jag serverade grytan med couscous och avokado. Gott och mättande!