min graviditet 38 weeks, gravid, gravidmage, pregnancy, vecka, vecka 38

vecka 38

sedan i fredags är vi inne på 38:e graviditetsveckan (så idag 37+3). graviditeten räknas nu som fullgången. bebisens alla organ är färdigutvecklade och han ligger nu mest där inne och lägger på sig lite mer vikt. 
 
- nu bör barnet ligga med huvudet nedåt och det gör vår lilleman så det är bra. han har dock inte fixerat sig än, men det är ju inte ens säkert att han gör det. vi får se om han har det vid nästa kontroll. det har känts som att bebisen har flyttat sig lite längre ner i bäckenet över helgen, för jag har haft rätt rejäla känningar i fogarna och det har känts som om han "grävt" sig nedåt. han har också börjat att snurra runt, alltså byta vilken sida av magen han vilar mot. innan har han alltid legat med ryggen åt höger sida.
 
- jag har känt mig otroligt törstig de senaste veckorna. måste dricka vatten mest hela tiden. är också sjukt sugen på frukt och bär. känns som att det enda jag vill äta och leva på är frukt och bär. hänger nog ihop med törsten skulle jag tro.
 
- nätterna börjar bli jobbigare eftersom ryggen gör ont och fogarna värker. måste gå upp på toa minst en gång varje natt, men det finns ju de som behöver gå upp 4-5 gånger per natt så jag har det väl bra på den fronten i alla fall. 
 
- han sover i alla fall fortfarande på nätterna när jag sover och det är ett gott tecken tycker jag. hoppas det fortsätter så utanför magen ;-)
 
- det känns helt galet att jag har vår son därinne i magen, helt redo att komma ut! längtan efter honom börjar växa sig riktigt stor nu! men först ska jag hinna packa BB-väskan, måla hans byrå som jag köpte på loppis igår, tvätta hans badkar och sits, samt köpa in de sista grejerna (som babyolja, lite ersättning om inte amningen skulle fungera, en liten nappflaska och sånt smått och gott). så han får gärna vänta i alla fall 1-2 veckor till ;-)
 
 
#1 - - Thess:

Fina magen!! Och så himla fint håret blev, passar dig toppen :)

Svar: Åh tack :)
Madde