min graviditet 39 weeks, gravid, last week, pregnancy, sista gravidveckan, vecka 40

vecka 40

idag blir går vi in i 40:e graviditetsveckan och alltså de sista 6 dagarna innan beräknad födsel. bebisen kan likväl komma ikväll som om två veckor. bebisen är "fullvuxen" och redo för livet utanför magen. det är mest jag som upplever förändringar nu.
 
- bebisens rörelser känns mycket, mycket mer nu de senaste veckorna eftersom platsen därinne bara blir mindre. när en fot kickar ut kan det nästan ila till i hela sidan. 
 
- fogarna gör bara mer och mer ont. idag har jag rejäla känningar i bäckenet. dels av foglossningen och dels av det faktum att jag sover så orörligt på natten så höfterna blir alldeles stela och ömma.
 
- sammandragningarna blir fler och fler. magen står rakt ut som en ballong på bristningsgränsen. de håller i sig mycket längre också.
 
- jag har fått fler förvärkar under veckan som gått. igår höll det på under nästan 2 timmar. känns som kraftig mensvärk som inte vill gå över. förstår inte det här med att det ska komma och klinga av...för mig håller det i sig mest hela tiden. får även en del på natten.
 
- är fortsatt törstig och sugen på friska frukter och bär, men även tomater, gurka och paprika. har i allmänhet ganska stort sug efter kolhydrater. helst i bröd, frukt och grönsaksform då ;-)
 
- var hos barnmorskan på kontroll idag, jag följer kurvan, har bra järnvärde, bra blodtryck och bebisens hjärta lät bra. 
 
- nu är det lösa, skönt sittande kläder som gäller. känner mig obekväm i allt som sitter åt. det syns på nedre bilden här ovanför till exempel. har haft mammaleggings på mig med en hög resår över magen. kanten för resåren har tydligt lämnat ett märke på mig. så jepp, yogapants och lösa tröjor så fort jag kan!
 
nu kör vi sista veckan och så kommer vi överens om att du kommer ut så snart som möjligt, ok lilleman? :)