Veckan som gått

I måndags var jag hos en av mina kompisar på middag. Vi lagar mat för varandra och tävlar om biobiljetter, ett roligt sätt att se till att vi träffas och kul att laga mat till varandra också :) Min kompis bjöd på pastagratäng och julswiss. Imorgon är det min tur!
En hel del kaffe har det blivit, trots att jag försöker dra ner på det men det är ju så gott!
 
En del tupplurspromenader har det blivit längs med cykelspåret!
 
Noah har blivit väldigt kräsen med mat igen, och dessutom vill han ha en massa mat hela tiden när vi är hemma. Han frågar efter flingor, yoghurt, aprikoser, clementiner, kiwi, mjölk....ja, men äter det inte när han får det. Så nu är jag ganska strikt med att inte ge efter för en massa småätande. Det är frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
 
Denna vecka har vi varit på två olika öppna förskolan. På bilderna ovan var vi på kyrkans öppna förskola tillsammans med Rebecca, Mira och Zaccharias. Det var bara vi där och en mamma till med en liten bebis, och Noah hade så himla roligt. Han lekte med tågbanan och alla bilar och tyckte det var så mysigt :)
 
Igår på vår promenad fick vi faktiskt lite sol, vilket var skönt! Noah älskar att stanna på bron och kasta ner pinnar och stenar i vattnet en stund innan vi går vidare.
 
Andra saker som barnen gjort denna veckan:
- Leo verkar ha riktigt mycket ont i magen vissa dagar. I torsdags skrek han konstant mellan 15 och 20 med bara ett par små pauser för att sova. Det är så synd om honom och Noah när det blir så. Jag blir jättestressad av Leos skrik och blir lättirriterad och arg på Noah som konsekvens. Vilket såklart slutar i att jag har världens ångest på kvällen för att jag har varit så orättvis.
- Noah har lärt sig att säga "förlåt" och säger det så fort han råkar stöta till en eller något :)
- Han har dessutom dille på att säga "aj" om precis allt och ingenting. Och man måste såklart blåsa och pussa.
- Generellt känns det som att Noah går igenom  en utvecklingsfas just nu. Nya känslouttryck (han kan avsiktigt retas, han låtsas att han är arg/sur), nya sätt att leka tex nu leker han med djuren att de springer och säger samtidigt "spinga här! Haj!" som att djuret blir jagad av en haj. Mycket mer låtsaslek med fantasi med andra ord. Han utvecklar språket en massa och börjar så smått koppla ihop lite mer komplicerade saker än bara "här och nu". Som innan idag när han gick till köket och hällde upp flingor till sig själv: när han kom tillbaka till vardagsrummet med sin skål och jag ifrågasatte honom sade han "tack mamma, tack pappa, jag älskar dig"...haha! Så gulligt   :)
- Leos absoluta favoritplats i huset är skötbordet. Han kan ligga och skratta åt djuren som dinglar där hur länge som helst. Sedan blir han sur när blöja och byxor kommer på igen.
- På tal om blöjbyte så har jag börjat rutinpotta Leo nu. Vid varje byte håller jag honom över vasken i tvättstugan och oftast kommer det en del gaser och ibland kiss och bajs också. Det gör faktiskt gott för den lilla magen!
 
Idag fyller Leo 2 månader, det är helt galet. Min lilla nyfödig liknar mer och mer en rund och go bebis än den lilla fågelungen och det är ju mysigt, men lite läskigt och det känns som om jag inte hinner med.