Montessori

Åh, jag tänker mycket på Noah och hans miljö i hemmet och hur lite som är anpassatt till honom egentligen.
Bild från pinterest.com
 
Sådana här miljöer är ju helt underbara. Att barnet kan göra dagliga sysslor i hemmet och allt är i deras egen höjd. De behöver inte be om att få komma upp högt, fråga efter saker. Allt finns på sin plats och den platsen är i barnets storlek. 
 
Bild från thekavanaughreport.com 
 
Att göra såhär är ju montessoriinspirerat som ni säkert gissade. Jag är absolut inte helt montessori, men jag tycker att många av idéerna är riktigt bra. Att uppmuntra barnet att lära sig livskunskaper på egen hand tror jag är bra. Dels får de möjlighet att utveckla sina förmågor i lugn och ro, utan att hela tiden behöva en vuxens assistans, dels får de ökad självkänsla av att klara av det, eftersom det faktiskt är anpassat till deras nivå.
 
Detta är definitvt ett litet projekt för mig att bita tag i. Jag vill göra vårt hur lite mer barnvänligt.