Noah 12-18 månader 14 månader

Update Noah

Noah - nu är du snart 14 månader. Din personlighet växer mer och mer för varje dag. Du har så mycket kärlek. På morgonen när du vaknar vill du inget annat än att kramas, mysa och pussas. När du vill ha något säger du "eh eh eh eh" tills vi antingen gett dig vad du vill ha, eller sagt nej. När vi säger nej blir du ofta ledsen, ibland arg och då säger du ifrån med höga skrik. Men det är helt ok. Det är ok att bli arg och ledsen när man inte får som man vill. Jag älskar dig igenom alla känslor. 
 
Du tycker det är allra roligast att leka utomhus, att plocka stenar, pinnar, löv och lägga dem i olika högar. Sortera, känna och upptäcka. Springa i gräset. Ja, nu springer du också, lite osäkert och trippande, men du springer. Ofta hamnar du på rumpan, ibland på näsan och då gör det ont. Då är det bäst att få kramar tills det gått över. Jag kramar dig gärna tills det onda går över. 
 
Du vill gärna vara med i de dagliga sysslorna och lära dig om det vi gör. Du tömmer och fyller mer än gärna tvättmaskinen för att sedan stänga luckan och trycka på knapparna. Gärna lite för många gånger så att tvättmaskinen knappt vet ut eller in. Det är roligt att dammsuga tycker du, men bara om du får hålla i den själv. När vi dammsuger för fort och du inte hinner med känner du dig lite åsidosatt och ledsen. 
 
Du älskar att läsa böcker och ber ofta om att sitta tillsammans med en bok. Du vill att vi pekar på bilderna och säger vad det är för något, och gör ljudet som djuret eller saken gör. Du kan numera följande ljud: "Woof woof", "Wrooom wrooom" "Moooo"  "Neeenaaaaneeenaaa" och "iiiiiiihhhh" (både häst, elefant och uggla låter visst så), Andra favoritlekar som du har just nu är att putta runt på dockvagnar och gåvagnar, att dra dina dragleksaker och att plocka i och ur saker ur lådor. Ibland kan det verka som om jag inte är intresserad av att delta i dina lekar, men älskling jag är bara trött. Jag älskar att ta del av din lek, se din utveckling och se dig lära.
 
Du kan tvätta händerna och tvätta munnen på uppmaning, du kan hämta vissa saker om jag ber dig, till exempel dina skor. Du kan äta själv med sked och gaffel. Du kan vinka "hejdå" långt innan vi sagt hejdå högt till sällskapet (för du förstår i det sociala sammanhanget att vi är på väg att gå). Du kan gå upp och ner för trappan utanför vår ytterdörr på egen hand (under uppsikt såklart). Du sover genom en hel del nätter utan att vakna förrän 6 på morgonen, även om du också fortfarande har många nätter då du vaknar 1-3 gånger och vill ha mig eller din pappa bredvid dig för att somna om. Jag tar vara på den här tiden. Jag vet att tiden snart kommer då du inte behöver oss bredvid dig i sängen längre, så tills dess tar jag alla möjligheter jag får att få snusa på ditt huvud, hålla din hand och ge dig den trygghet du vill ha.
 
Du har ett busigt litet leende när du är på bushumör och söker aktivt upp vår kontakt när du vill att vi ska leka tittut, jaga dig eller kittlas. Ibland tar du oss i handen, går med oss till din lekhörna och visar tydligt var vi ska sitta och leka. 
 
Din favoritmat för tillfället är yoghurt, pasta, ris, haricort verts, kokta morötter, kokta ärtor, ost, skinka, kyckling, fisk, potatis och såklart frukt och bär. Du är inte särskilt förtjust i ägg, paprika, tomater eller köttfärs. Annars går det mesta ner. Du har fått smaka på kanelbulle, glass och kaka, men det är inte ofta du får sådant. 
 
Mest av allt fortsätter jag förvånas över hur jag kan älska dig mer och mer för varje dag. Jag ber om ursäkt för de dagar då mitt tålamod tryter och jag börjar skälla och banna över helt banala saker. Jag borde veta bättre eftersom du bara är ett litet, litet barn som endast vill utforska och som just nyligen börjat förstå det här med regler. Jag lovar att försöka hålla ihop mig själv bättre på dessa dagar. Jag kommer inte alltid att lyckas, men jag hoppas att det i det stora hela inte kommer göra något, så länge jag är människa nog att kunna be om ursäkt när jag gjort fel, precis som jag vill att du ska kunna göra.
 
Älskade unge, tillsammans är vi bäst <3