min vardag och sånt som händer, tänkvärt etiskt, jul, julklappar, medveten

En sjysst jul - 6 enkla sätt att bli medveten i jul

Julen närmar sig som alla vet och säkert känner av. Julklappshets, en ångest som kan skapas av oron för att inte ha tillräcklig ekonomi, eller kunna köpa vad som önskas/uppskattas eller att det ska vara "fint" nog. Jag tycker ju som det flesta att det är roligt att både ge och få presenter. Det är en fin gest att ge en gåva till någon man älskar, och man känner ju sig uppskattad när man får något i present. Jag tycker inte heller det är fel att köpa gåvor någon gång ibland (tex vid jul eller födelsedagar). Dock tycker jag det är hemskt när det blir som en materialistisk tävling om vem som får flest och bäst presenter. De som får lida på andra sidan är alla de som jobbar dag som natt för att producera alla nya grejer - och miljön som får "svälja" alla utsläpp från fabrikerna.
 
Vad kan man göra då? Ska man behöva ha dåligt samvete över att ge presenter?
 
Jag tror det går att fira jul med julklappar och ändå vara medveten som konsument. Här är mina tips:
1. Köp på second hand. Många saker har knappt blivit använda och är i väldigt fint skick. Snällare för miljön och för plånboken.
2. Köp ekologiska och/eller fairtrade produkter. Då vet du att grejerna har tillverkats med miljön och med sjyssta arbetsvillkor i åtanke.
3. Bestäm att alla köper ett begränsat antal gåvor. Till exempel att vi köper bara en klapp var till var och en.
4. Gör en gåvolåda tillsammans med barnen - som ni sedan skänker till en lokal välgörenhet.
5. Lägg en slant till välgörenhet och ge det som gåvobevis. En uppskattad gåva!
6. Köp ekologisk julmat och minska på köttet på julbordet. Välj ut dina favoriter (kanske julskinkan och sillen tex) och skippa det andra. Fyll på med vegetariska alternativ istället. Här finns många goda recept!
 
Djupa frågor det här - men ja, det jag vill säga är egentligen (som jag sagt i några år nu): julklappar är en fin grej, men jag vill inte att du köper julklappar till mig bara för att du "måste". Hittar du en present som du tror att jag vill ha - för all del köp den. Jag behöver inte en stor hög med klappar. Hittar du inget så skulle jag istället bli jätteglad om du skänkte pengar till Unicef/UNHCR/Rädda barnen/OXfam eller liknande i mitt namn. Det finns de som har blivit berövade på allt - hem, mat, familj. De behöver hjälp mer än vad jag behöver ännu en tröja. 
 
Julklappar - en fin grej som jag absolut inte tycker illa om. Men välj med omsorg. Köp etiskt producerade klappar, något som faktiskt kommer att uppskattas/användas eller skänk en slant till välgörenhet. Det är mina tips. Foto här.
#1 - - radhuslivet.se:

Önskar att jag hade ekonomi att följa dessa punkter. Det är svårt som sjukskriven, ensamstående tvåbarnsmamma. :/

Svar: Ja, jo, att köpa ekologiskt är ju oftast dyrare, men man skulle ju kunna köpa 1-2 ekologiska leksaker istället för 10 oekologiska. Inte alltid lätt såklart när barnen vill ha, men leker med tanken bara. Second hand är ju alltid billigare, vegetarisk mat är oftast också billigare (iaf om man kör på bönor/linser och inte typ quorn/soja). Att generellt komma överens om att man köper färre julklappar är ju också ett sätt att hålla ner kostnaden :) Hoppas ni får en bra och mysig jul - jag vet hur det är med svår ekonomi så ha inte dåligt samvete över vad du kan/inte kan köpa! Puss!
Madde