noah 6-12 månader 11 månader, bebis, noah, utveckling

Noah 11 månader

 
Hej på er! Hoppas att allt är bra. Här är det sådär. Har haft ett par dagar med stor trötthet, irritation och arg-känslor. Vet inte riktigt varför, men antar att jag inte känner mig i fas. Noah bits fortfarande massor och även om jag försöker vara pedagogisk och tydlig så blir det ofta att jag typ bara skriker "AJ! Nej!" och rycker bort honom och då får jag dåligt samvete. Så försöker han bita mig igen och igen och då blir jag ännu mer irriterad :( Usch, får försöka bättra mig. 
 
Han är så aktiv vår lilla krabat. 11 månader nu och vill inget annat än att gå och gå och gå. Med en ledsagare såklart. Han blir arg när man måste göra annat och sätter honom på golvet. Han blir som gladast när han kan springa barfota i gräset, eller plocka grus.
 
Andra saker han kan nu:
- Han har börjat härmas med både ljud och saker. Han sade till exempel "duta" som direkt respons när jag sade "sluta" (i en bitsituation såklart). Han iakttar och vill gärna göra likadant som oss vuxna med det mesta.
 
- Han går stadigt med ledsagare som sagt, men vågar inte riktigt släppa ännu. Tror inte han har balansen fullt ut heller.
 
- Han kan leka med två saker samtidigt. Han tar en leksak och använder den för att leka med den andra.
 
- Han pekar på saker och bilder så att vi ska säga vad det är.
 
- Han vet hur ett lejon låter och kan säga det om han ser en bild på ett.
 
- Han älskar att busa. Kittlas, skoja och tramsa är det bästa som finns.
 
- Det värsta han vet är att inte få uppmärksamhet. Eller att inte få gå dit han vill.
 
- Han är mer uttrycksfull överlag. Han kan visa mer vad han vill och vad han känner.
 
Dessutom sover han nu för det mesta alla tupplurer i sängen. Använder sällan bärselen hemma numera. Den åker på om vi är ute och han inte har någonstans att komma till ro. Då är den guld värd. Men min rygg är fortfarande ett kaos. Det är mysigt att samsova, men inte skönt för kroppen. Han har även börjat att tydligt visa vilka människor han känner igen och vilka han anser vara främlingar. Han är inte direkt blyg eller rädd, men han visar sig mer avvaktande mot folk han inte känner. Personer han tycker om nästan slänger han sig efter. Jag har en känsla av att vår lilla kille kommer att bli en framåt och aktiv grabb när han blir större!