sånt som inspirerar mig, tänkvärt behov, enkel, enkelhet, enkelt, konsumption, lycka, materiell, minimalism

Ett enklare liv - ovärdet i materiella ting

Jag är ju egentligen en periodare. Beroende på hur jag har det, var jag är i livet så inspireras och engageras jag av olika saker. Det kan till och med vara polariserande saker. 
 
Just nu inspireras jag av det enkla, avskalade och okomplicerade livet. En kopp kaffe, ett tänt ljus, en uppskattning av det lilla. Att få vara nära barnet, naturen, och vara långt ifrån köphets, konsumption och det "perfekta" livet. Inget kan någonsin vara perfekt. Jag vill istället kunna stanna upp, vara här och nu, släppa stress. Jag har bestämt mig för att inte köpa något nytt till mig själv i tre månaders tid. Varför? För att komma ifrån onödig shopping. Varför? För att spara på både pengar och miljö. Jag har kläder - använd dem på nya kreativa sätt. Jag har inredningsprylar så det räcker till och blir över - använd fantasin. Det går att förnya och göra fint utan att hela tiden köpa nytt. Noah får såklart grejer, han växer ju och behöver nya kläder men även andra saker allt eftersom hans behov förändras. Har nyligen beställt trappgrindar, haklappar med mera till honom... Men det är ju behov
 
Jag vill och hoppas fortsätta i detta tänk. Jag vill lära Noah skillnad på vill ha och behöver. Värdet av pengar och ovärdet i materiella ting. Livet blir inte bättre för att man äger mer eller finare saker. Konsten att prioritera och konsten att återbruka framför en "slit och släng" attityd. Men även konsten att kunna göra sig av med saker när man inte längre behöver dem. Har jag inte använt en tröja/tennisrack/stol på ett år - ska jag fortfarande ha kvar denna grej eller skulle den göra större nytta i någon annans hem? Att inte sätta känslomässiga band till det materiella är en av grundpelarna för lycka tror jag. 
 
Hur tänker du?