min vardag och sånt som händer, noah 6-12 månader 7 månader, BLW, bebismat, mat, noah

baby led weaning so far

Nu har Noah fått äta enligt baby led weaning i några veckor och jag tänkte sammanfatta lite hur jag tycker det går!
 
  • Än så länge har Noah en tendens att försöka äta så mycket som möjligt på en och samma gång, särskilt om han är hungrig. Detta leder till en del hostningar och klökningar vilket gör framförallt Chris lite nojig. Inte så bra. Jag är lite coolare och tänker att det är en del av inlärningen. Än så länge har det gått bra ändå! Det är faktiskt meningen att de ska låta så, hosta och lära sig aktivera klökreflexen. På det viset förhindras framtida risker för att sätta i halsen (så är teorin i alla fall).
  • Han har redan blivit mycket bättre på att få in maten i munnen och äta upp det han får framför sig. Visst blir det en hel del kladd, men mycket mindre hamnar på golvet redan!
  • Han har med glädje ätit det mesta vi erbjudit honom. Haggis var dock inte så populärt (lite för torrt/pepprigt).
  • Jag tycker mig redan ana försök till pincettgreppet med tumme och pekfinger. BLW är känt för att utveckla bebisens finmotorik i händerna!
  • Han tuggar och mosar aktivt i munnen - ett tecken på att han börjar lära sig att behandla maten i munnen innan den sväljs. <- även detta en fördel med BLW. 
Glad kille som åt avokado, ägg och rostat bröd med leverpastej till frukost imorse :)
 
Han får fortfarande gröt/puré då och då när det är mer praktiskt som när man är ute till exempel. Men till största del får han mata sig själv och det funkar fint tycker jag!