bakning och annat gott bakning, bullar, kanelbullar, recept, veganskt

kanelbullar (veganska)

Igår bakade jag kanelbullar inför namngivningen. Eftersom jag inte kan äta mjökprodukter för tillfället, och vi ändå har personer på festen som äter veganskt så gjorde jag helt enkelt så att jag skippade äggpenslingen på slutet = veganska kanelbullar! 
Här är receptet:
800 gram ekologiskt mjöl
175 gram rumsvarmt mjölkfritt margarin
10 gram färsk jäst
1,5 dl ekologiskt rörsocker
5 dl havremjölk
valfritt: 2 msk kardemumma
 
fyllning:
150 gram rumsvarmt mjölkfritt margarin
1 dl socker
3 msk kanel
 
Värm havremjölken till fingervarmt, rör ner jästen och margarinet. Blanda i mjölet och sockret och låt stå i ca 20 minuter. Arbeta sedan degen i 10 minuter i maskin eller ungefär 15-20 minuter för hand. Degen ska bli slät och lättarbetad. Den är bra när den är glansig, känns elastisk och mjuk. Lägg i en bunke och låt jäsa under en fuktig kökshandduk i cirka 4-6 timmar (eller över natten om man så vill). 
 
Ta fram degen och knåda den lite lätt. Dela i två delar och kavla ut till rektanglar. Bred på fyllningen som du blandat ihop. Ena rektangeln rullade jag och gjorde klassiska "snäckor" av, och den andra vek jag ihop långsidorna mot varandra och gjorde knutar. Låt jäsa i cirka 2 timmar under handuk. Pensla bullarna med sockervatten (lika delar socker och vatten som fått lösas i kastrull på spisen) och pynta med pärlsocker om du vill. Grädda i ugnen på 250 grader i cirka 10 minuter. Klart!
#1 - - Therese:

Oh, blev de goda? 😊

Svar: Oh ja smakar precis som vanliga bullar :)
Madde