min graviditet gravid, graviditet, pregnancy, vecka, vecka 15, week, week 15

vecka 15

i lördags gick jag in i vecka 15. sorry för sen postning, men bilderna är i alla fall från i lördags! :)
 
såhär står det på 1177.se om vecka 15:

Barnet

Fostret växer snabbt och väger knappt 100 gram. Den här veckan blir det ungefär 14 centimeter långt, mätt från topp till tå. Nu kan fostret få in tummen i munnen, men fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Läpparna börjar få en fylligare form.

Mamma

Det kan börja synas mer att det är något på gång och många behöver större kläder. Vissa som har fött barn tidigare tycker sig känna redan nu att barnet rör sig, men det är fortfarande ganska ovanligt.

Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare.

Hjärtkapaciteten ökar för att klara syretillförseln till både dig och fostret. Fram till och med vecka 32 kommer hjärtats kapacitet att öka med 30 till 50 procent.

De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar. Tankar och fantasier om barnet är vanliga. Många drömmer mycket nattetid och minns ofta drömmarna bättre än annars.


det är rätt fantastiskt hur mycket fostret tydligen ska växa den här veckan. nästan dubblar sin storlek. känner mig fortsatt bra och får bara lätt illamående om jag typ skippar mellanmålet och hinner bli för hungrig. energin är tillbaka och nu tränar jag igen. magen börjar puta lite mer och mer, särskilt efter måltider. allra mest på kvällen. alla tarmar har ju fått "flytta upp" lite, så det är inte så konstigt. min aptit är normal igen så nu kan jag äta som vanligt igen. upplever inte några dramatiska humörsvängningar, men ja, lite känsligare är jag kanske. blev tårögd idag när jag tänkte på förintelsen och läste på dn.se om de olika livsödena och hur antisemitismen + rasismen bara öker igen. huja.