var beredd att slicka tallriken

 
jag erkänner att det inte ser så aptitligt ut. jag menar, hur får man en brun sörja att bli fin på bild. att fota i glödlampeljus gör inte saken bättre. men i alla fall. detta var gudomligt gott. vi slickade tallrikarna båda två.
 
marockansk gryta. från boken nourishing traditions av sally fallon. som vanligt följde jag inte receptet slaviskt, men såhär gjorde jag.
 
ingredienser? 
 
500 gram grytbitar av ekologiskt nötkött (boken använder dock lamm)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ett par matskedar extra virgin olive oil
spiskummin
2 teskedar färskriven ingefära
gurkmeja
paprikapulver
kanel
salt
peppar
1 liter köttbulljong
rivet citronskal
torkade aprikoser (helst ekologiska)
färsk koriander
 
jag hettade upp en gjutjärnsgryta med olivolja i, lade i grovt hackad lök, köttbitar, vitlök, ingefära och övriga kryddor och lät fräsa en stund tills köttet fått färg och kryddorna fått "ånga" av sig. (enligt boken ska man marinera köttet i oljan och kryddorna typ över natten, är nog gott, men det gjorde inte jag). häll på buljong, täck med lock och låt sjuda i 1½-2 timmar. lägg sedan i riven citronskal, aprikoser och nån grönsak (jag lade i en tärnad paprika, men oliver eller morötter eller kikärter är nog också gott) och låt sjuda i cirka 30 minuter till. servera med brunt ris och sallad och garnera med färsk koriander.